A www.gugenio.hu webáruház Reklamációs eljárásának menete
A www.gugenio.hu webáruház Reklamációs eljárásának menete
Az eladó elérhetőségei:
RAK, spol. s.r.o., bejegyezve a kerületi bíróságon Trenčín-ben, 1661/R szám alatt, Sro szakasz, székhelye: kpt. Jaroša 24, 957 01 Bánovce nad Bebravou, Szlovák Köztársaság, Cégjegyzékszám: 31437923, Adószám: 2020416739, Közösségi adószám: SK2020416739. Hivatalos képviselő: Ing. Vojtech Račko, Ing. Alexandra Račková (a továbbiakban: "eladó")
Elérhetőség (levelezési cím): RAK spol. s.r.o. kpt. Jaroša 24, 957 01 Bánovce nad Bebravou, Slovenská republika
Email: info@prezuvky.sk
Tel.: +421 918 657 972
Felügyelő hatóság: Trencséni Kerületi Kereskedelmi Felügyelőség (Inšpektorát SOI pre Trenčiansky kraj), Hurbanova 59, 911 01 Trenčín, Szlovák Köztársaság
.................................................................................................................................................
- Az alábbi reklamációs eljárás az Általános Szerződési Feltételekhez köthető, melyek az áru webáruházon keresztüli értékesítését szabályozzák s kiegészíti azokat, az eladó és vásárló közti együttműködését írja le az esetleges hibákra, ezek érvényesítéséra és az ebből eredő jogok alkalmazására való tekintettel. Ezek a rendelkezések nem alkalmazhatók olyan vásárlóra, aki nem fogyasztó, hanem olyan személy, aki üzleti célból vásárol árut, és nem természetes személyek személyes fogyasztása céljából; Az áruhibákkal kapcsolatos felelősséget ebben az esetben a Polgári törvénykönyv § 422 és az ezt követő törvények szabályozzák. Vásárlónak számít minden természetes személy vagy jogi személy, aki az eladó weboldalán keresztül kitöltött és elküldött megrendelést, kapott (emailben) értesítést a megrendelés fogadásáról és kifizette a vételárat. Vásárlónak minősül ezenkívül minden olyan személy, aki rendelését telefonon vagy e-mailen keresztül adta le és e-mailben megerősítette az eladó által felajánlott árajánlatot és megerősítette, hogy elolvasta és elfogadja ezeket az Általános szerződési feltételeket.
- A fogyasztó olyan természetes személy, aki a fogyasztói szerződés megkötésekor és teljesítése során nem vállalkozása tárgyának kapcsán, sem állásának vagy hivatásának kapcsán cselekszik. Ezen általános szerződési feltételek szempontjából szükséges feltüntetni, hogy a fogyasztó természetes személy – nem vállalkozó. A törvénygyűjtemény 250/2007-es a fogyasztó védelméről szóló törvény módosítása által, amely 2014.5.1-től hatályba lépett, a fogyasztó nem lehet olyan jogi személy, amely a terméket vagy szolgáltatást személyes használatra vagy családtagjai személyes használatára vásárolja. A fogyasztó nem vállalati vásárló, tehát nem olyan vásárló, aki vállalat számára vásárol (megrendelésében adószámot vagy közösségi adószámot tüntet fel). A vállalati vásárlók nem jogosultak az áru 14 napon belüli visszaküldésére ok megadása nélkül. Ez azért van, mert az ilyen vásárló és eladó közötti viszonyt nem a polgári törvénykönyv, hanem a kereskedelmi törvénykönyv szabályozza. A fogyasztók közé nem tartoznak azok a természetes személyek sem, akik az árut foglalkozásuk gyakorlásához vásárolják meg.
- Az eladó azt tanácsolja a vásárlónak, hogy a reklamációs eljárás feltételeivel és az általános szerződési feltételekkel még az áru megrendelését megelőzően ismerkedjen meg. Az áru megrendelésével az eladótól a vásárló megerősíti a reklamációs eljárás és az általános szerződési feltételek ismeretét.
- Az eladó a Szlovák Köztársaság törvényeivel összhangban kezeli a fogyasztói reklamációkat, különösen a Polgári Törvénykönyv 250/2007 sz. törvénye, a Szlovák Köztársaság Polgári törvénykönyve és az érvényes jogi rendelkezések szerint.
Az eladó még a vásárlás előtt tájékoztat az eladó felelősségéről az áru hibáival kapcsolatban (a Polgári Törvénykönyv 622–624. szakasza szerint), a reklamáció, panaszok és észrevételek érvényesítésének menetéről és arról, hol érvényesítheti reklamációját, legfőképpen abban az esetben, mikor a reklamáció elintésének helye eltérő vállalkozása helyétől vagy a telephely székhelyétől, valamint a jótállási javítások végrehajtásáról (engedélyezett szerviz stb.).
- A vásárlás igazolásaként az eladó vásárlási okmányt (számlát) ad ki minden megvásárolt termékre. Amennyiben nem adnak ki külön garancialevelet, az adott vásárlási okmány szolgál garancialevélként (a továbbiakban „garancialevél“).
- Garanciális idő a fogyasztók számára: Az összes polgári jogi kapcsolat keretében beszerzett áru esetében összhangban a Szlovák Köztársaság jogszabályaival a a jótállási idő 24 hónap, ha a Szlovák Köztársaság jogszabályai nem szabnak rövidebb időtartamot bizonyos árufajták esetében. Ha az eladott terméket, annak csomagolásán vagy a hozzá járó használati utasításon feltüntetik annak használati idejét, a garanciális idő ezen időtartam lejárta előtt nem évül el. Az eladó meghosszabbíthatja a jogi időszakot. A meghosszabbított garanciális időszak hosszát mindig a garanciajegy jelzi. Ha a garancialevél nem jelez más jótállási időt, 24 hónapos időtartamot kell alkalmazni. A jótállási idő egy jogszabályban meghatározott időszakból (24 hónap) és adott esetben a meghosszabbított időtartamból áll. A jogi garanciális időszakon belül a reklamációk esetében a polgári törvénykönyv 40/1964 sz. törvényének § 619-627 szakasza alapján kell eljárni, figyelembe véve ezt a reklamációs eljárást is. (A meghosszabbított időszakban a reklamációkat kizárólag ez az eljárás szabályozza.)
- Garanciális idő használt termék esetében: Ha használt termékről van szó, a vevő és az eladó megegyezhet rövidebb szavatossági időben, de 12 hónapnál nem rövidebben. A hiba vagy hiányossága miatt alacsonyabb áron eladott áruk esetében a kezesség nem vonatkozik azokra a hibákra, amelyek miatt az alacsonyabb árat meghatározták.
- Garanciális időszak vállalati ügyfelek számára: A vállalati ügyfelek által vásárolt összes áru, egy üzleti kapcsolat alapján (a kereskedelmi törvénykönyv szerint), a szavatossági időszak – "Minőséggarancia" – 12 hónapig érvényes. A vásárló jogai az áruhibákért való felelősséget illetően, melyekre a garanciális időszak érvényes megszűnnek, amennyiben nem a garanciális időn belül érvényesíti azokat.
- Jótállási feltételek: Az eladó felelősséget vállal azért, hogy az áru minősége, mennyisége, mértéke és súlya megegyezik az értékesítés során a megadott adatokkal. Az árunak hibáktól mentesnek kell lennie, és meg kell felelnie az érvényben lévő műszaki szabványoknak. Az eladó felelős azokért a hibákért, amelyek jelen vannak az áru vásárló által való átvételkor és azokért, amelyek az átvételt köveően a garanciális időn belül jönnek létre.
- Kivételek a garancia alól:
- A garancia nem vonatkozik azon hibákra, melyek az áru nem megfelelő használatából erednek, vagy elemi vagy természeti csapás okozta, valamint a fentiek következményeképpen eredő károkra.
- A garancia nem vonatkozik a illetéktelen kezelés, nem szakszerű vagy nem hozzámért bánásmód által keletkezett károkra, valamint azokra a hibákra, melyek nem a használati útmutatónak megfelelő használatból és telepítésből erednek.
- A garancia nem vonatkozik azokra a károkra sem, amelyek a következőkből erednek:
- Az áru mechanikai károsodása,
- Az áruk nem megfelelő körülmények között történő használatára,
- Az áru túlzott terhelést követően vagy a dokumentációban vagy az általános elvekben megállapított feltételekkel ellentétesen károsodtak;
- Képesítetlen beavatkozások végrehajtásával vagy paraméterek módosításával.
- Az áru nem reklamálható ugyanazon ok miatt, melyből kifolyólag az árat csökkentették.
- A garanciális időszakba nem számít bele az az idő, ami a reklamációs jog alkalmazása és termék vásárló általi átvétele között telt el. Az áru cseréje esetén a jótállási időszak az új áru átvételétől kezdődően ismét megkezdődik. Amennyiben az eladó ajándékként térítésmentesen kínálja az eladónak az eladott árut, a vevőn múlik, hogy elfogadja-e a felajánlott ajándékot. Azonban az ajándék nem eladott termék, így az eladó nem felelős semmilyen hibáért. Ha a vásárló jogosult elállni az adásvételi szerződéstől (visszatérítés), a vásárló köteles visszaadni az eladónak mindent, amit kapott, azaz az ajándékként elfogadott árut is.
- A fogyasztó az eladó bármely olyan telephelyén érvényesítheti a reklamációt, ahol a követelés elfogadása lehetséges az eladott termékek vagy a nyújtott szolgáltatások tekintetében, vagy a megjelölt személyhez, aki köteles a követelést ellátni. Ha a termék jellege lehetővé teszi, a fogyasztónak be kell nyújtania a terméket az eladónak (kijelölt személynek). Ha a termék jellege nem teszi lehetővé a termék szállítását az eladóhoz (kijelölt személyhez), a fogyasztó a reklamáció során kérheti a hiba eltávolítását a helyszínen, vagy megállapodik az eladóval (kijelölt személlyel) a termék elszállítását illetően.
A reklamáció érvényesítése lehetséges:
- A következő címen: RAK spol. s.r.o. kpt. Jaroša 24, 957 01 Bánovce nad Bebravou, Szlovák Köztársaság (szükséges bizonyítani, hogy a terméket az eladónál vásárolta meg, és hogy még mindig garanciális.A törvény nem szabja meg, hogy milyen okmánnyal kell ezt bizonyítani. Az eladó a számlát vagy a garancialevelet ajánlja erre a célra).
- Postázással a következő címre: Expandeco - GUGENIO
Vizpart utca 32
9225 Dunakiliti
(szükséges bizonyítani, hogy a terméket az eladónál vásárolta meg, és hogy még mindig garanciális.A törvény nem szabja meg, hogy milyen okmánnyal kell ezt bizonyítani. Az eladó a számlát vagy a garancialevelet ajánlja erre a célra).
- A reklamáció benyújtása előtt az eladó azt javasolja (nem követeli meg), hogy a kérelem előtt telefonon vagy elektronikus úton vegye fel a kapcsolatot az eladóval, aki újra tájékoztatja őt a reklamációval kapcsolatos minden lényeges lépésről, az érvényesítés lehetőségiről és a reklamáció folyamatáról:
E-mail: info@prezuvky.sk
Tel.: +421 918 657 972
- Az eladó ezáltal tájékoztatja a vevőt, hogy reklamációs igény esetén használhatja az eladó honlapján elérhető reklamációs űrlapot. Annak érdekében, hogy a fogyasztó igényt tarthasson a megvásárolt termék reklamálására, elegendő annak bizonyítása, hogy a terméket egy adott eladónál vásárolta meg, és hogy még mindig garanciális. A törvény nem szabja meg, hogy milyen okmánnyal kell ezt bizonyítani. A Polgári Törvénykönyv (§620) kimondja, hogy ha az ügy jellege ezt lehetővé teszi, elegendő a számla kiállítása garancialevél helyett, azonban a vásárló kérésére az eladó köteles írásban garanciát nyújtani (garancialevél). Ebből következik, hogy amennyiben a garancialevélen az eladó nem említ más termékadatokat (részletesebben), mint a számlán, és nem nyújt hosszabb garanciát, mint amelyre a jog kötelezi és amennyiben a garanciát a vásárló az eladónál érvényesíti, nem pedig garanciális szervizben, a termék hibájának reklamálásakor a számla és a garancialevél igénylése duplicitás. Amennyiben a fogyasztó a hiba kijavítását vagy a hibás termék egy hibátlan termékre való cseréjét igényli, nem szükséges a pénztárgépből való nyugta benyújtása. Az eladó nem utasíthatja vissza a fogyasztó reklamációját, amennyiben be tudja bizonyítani, hogy a hibás terméket az eladónál vásárolta meg és garanciális a garanciális időszakon belül van.
- A garanciális idő a reklamáció intézése során: a garanciális idő a reklamáció intézése során nem telik. A jogosult reklamáció benyújtását követően a jótállási idő meghosszabbodik a reklamáció elintézésének idejével. Indokolatlan reklamáció esetén a jótállási idő nem hosszabbodik meg. Amennyiben a reklamáció cserével intéződött, az esetleges ismételt reklamációt az áru első reklamációjaként tekintjük.
- Garancia a kicserélt termékre: az új termék átvételétől számítva új garanciális idő telik.
- A reklamációra vonatkozó információk:
- Amennyiben a hiba javítható, a fogyasztónak joga van az ingyenes, időszerű és alapos javításra. Az eladó kötelessége haladéktalanul eltávolítani a hibát.
- A fogyasztó a hiba eltávolítása helyett igényelheti a termék cseréjét, vagy ha a hiba csak a termék egy részét érinti, akkor ennek a résznek a cseréjét, amennyiben ezzel az eladónak nem keletkeznek az áru árához vagy a hiba súlyosságához mért aránytalan költségei.
- Az eladó mindig kicserélheti a hibás terméket egy újra, ahelyett, hogy eltávolítaná a hibát, amennyiben ezzel a vásárlónak nem okoz komoly nehézségeket.
- Amennyiben olyan hibáról van szó, amelyet nem lehet eltávolítani, és amely megakadályozza a termék rendes használatát, a fogyasztónak joga van a termék cseréjére vagy elállhat a szerződéstől.
- Ugyanezek a jogok vonatkoznak a fogyasztóra abban az esetben, amennyiben eltávolítható hibákról van szó, azonban a javítást követően a hiba ismétlődése vagy több hiba végett a termék nem használtató kellőképpen.
- Egyéb javíthatatlan hibák esetén a fogyasztónak joga van a termék árából való hozzámért kedvezményre.
- Amennyiben a hibás termék alacsonyabb áron volt értékesítve vagy használt termékről van szó, a fogyasztónak joga van a termék cseréje helyett a termék árából való hozzámért kedvezményre. Amennyiben olyan javíthatatlan hibáról van szó, amely azonban nem akadályozza a termék rendes használatát, a fogyasztónak joga van a termék árából való hozzámért kedvezményre.
- Ha a fogyasztó jogosult árucserére vagy a vásárlástól való elállásra (pénzvisszafizetés), a fogyasztón múlik, mely jogot részesíti előnyben. Amint azonban e jogok valamelyikét megválasztja, a választás nem változtatható meg egyoldalúan.
- Az eladó, egy általa megbízott alkalmazott vagy egyéb személy köteles minden reklamáló fogyasztót tájékoztatni a feljebb részletezett jogairól.
- A reklamáció elintézésének módja: A fogyasztó azon döntése alapján, mely jogával szeretne élni, az eladó köteles a reklamáció elintézésének módját azonnal, vagy a bonyolult esetekben legkésőbb a reklamáció benyújtásától számított 3 munkanapon belül, indokolt esetekben, legfőképpen mikor az áru vagy szolgáltatás állapotának összetett műszaki értékelésére van szükség, a reklamáció benyújtásától számított 30 napon belül meghatározni.
- Fogyasztóvédelmi Törvény §18 4 alapján az eladó köteles 30 naptári napon belül elintézni a reklamációt, attól függetlenül, hogy a fogyasztó milyen módon vásárolta meg az árut.
- A reklamáció elintézéseként az alábbiakat tekintjük: A fogyasztóvédelmi törvény § 2 m) alapján a reklamáció elintézéseként a reklamációs eljárás befejezését tekintjük, mely a kijavított termék átadásával, a termék cseréjével, a termék vételárának visszafizetésével, a termék árából való hozzámért kedvezmény visszafizetésével, a teljesítés átvételére való írásos utasítással vagy annak indokolt elutasításával történik meg. A Polgári törvénykönyv § 1222 1. bekezdése alapján a napok által korlátozott időtartam az elkezdés szempontjából meghatározó esemény utáni napon kezdődik. A reklamáció teljesítésére vonatkozó határidő lejártát követően a fogyasztónak joga van elállni az adásvételi szerződéstől, vagy joga van a terméket új termékre cserélni.
- Reklamáció a vásárlástól számított 12 hónapon belül: Amennyiben a fogyasztó a reklamációt a vásárlást követő első 12 hónapban nyújtotta be, az eladó csak szakmai értékelés alapján utasíthatja el a reklamációt; a szakmai értékelés költségeinek megtérítése és az ezzel kapcsolatos egyéb költségek megtérítése a szakmai értékelés eredményétől függetlenül nem igényelhetők a fogyasztótól. Az eladó köteles a reklamáció elutasítását igazoló szakmai értékelés másolatát legkésőbb a reklamáció elintézésétől számított 14 napon belül benyújtani a fogyasztónak.
- Reklamáció több, mint 12 hónappal a vásárlás után: Amennyiben a fogyasztó a reklamációt 12 hónap elteltével érvényesíti és az eladó elutasította azt, a reklamáció elintézéséről szóló dokumentumban köteles feltüntetni, hogy a fogyasztó a terméket szakmai felülvizsgálatra (bírósági szakértő, meghatalmazott személy, kijelölt személy) kinek küldheti el. Ha a szakértői vélemény a fogyasztót támogatja, a reklamációt újra be lehet nyújtani; Az újra benyújtott reklamáció nem utasítható el. A szakmai felülvizsgálat költségét, valamint a felmerült járulékos költségeket az eladónak kell viselnie. Az eladó köteles kifizetni a fogyasztónak a szakmai felülvizsgálattal kapcsolatban felmerült összes költséget valamint minden egyéb kapcsolódó költséget a reklamáció ismételt benyújtásától számított 14 napon belül.
- A szakmai értékelés költségei: Amennyiben a fogyasztó az árut szakmai értékelésre elküldi egy kijelölt személynek, a szakmai értékelés költségét, valamint a felmerült egyéb kapcsolódó költségeket mindig az eladó viseli, azaz a garanciális időszak teljes időtartama alatt, függetlenül a szakmai értékelés eredményétől. Ha azonban az árut szakértői értékelés céljából nem a kijelölt személynek, vagyis szakértőnek vagy meghatalmazott, bejelentett vagy akkreditált testületnek küldik, az eladó csak abban az esetben köteles megtéríteni a szakértői értékelés költségeit valamint az egyéb ésszerűen felmerült költségeket a fogyasztónak, amennyiben a szakmai értékelés bebizonyítja az eladó felelősségét a reklamált hibával kapcsolatban, a reklamáció ismételt benyújtásától számított 14 napon belül.
- A szakértői értékelés a következőket tartalmazza:
- A szakértői értékelést végző személy azonosítása,
- Az érintett termék pontos azonosítása (pl. sorozat- vagy gyártási szám),
- A termék állapotának leírása,
- Az értékelés eredménye,
- A szakmai értékelés időpontja.
- A szakmai értékelést csak az alábbi személyek végezhetik:
- szakértő a 382/2004 Coll. A szakértőkről, tolmácsokról és fordítókról szóló törvény alapján
- felhatalmazott, bejelentett vagy akkreditált személy - a 264/1999 törvény §11 (1), §2 1 bek. f) és a §22 4 bek. és a 90/1998 Coll. sz. törvény §15 alapján hivatalos szerviz (a gyártó által felhatalmazott személy a garanciajavításhoz).
- Az eladó köteles igazolást nyújtani a fogyasztónak a reklamáció benyújtásáról. Ez a megerősítés a reklamációs jegyzőkönyv másolata. Ennek a visszaigazolásnak az eladó és a fogyasztó elérhetőségein kívül tartalmaznia kell a hiba leírását és azt, hogy a fogyasztó a hiányosságától függően javítást, cserét, vásárlástól való elállást vagy engedményt igényel-e a vételárra, a hiba jellegétől függően, valamint a követelés időpontját. Ha a reklamációt távoli kommunikáció útján nyújtják be, pl. telefonon keresztül, az eladó köteles a követelés visszaigazolását a fogyasztónak a lehető leghamarabb, de legkésőbb a panaszkezelés igazolásával együtt kézbesíteni. A reklamáció fogadásáról szóló megerősítést nem szükséges kézbesíteni, amennyiben a fogyasztó más módon is tudja bizonyítani reklamációját, pl. e-mail segítségével. Az eladónak a reklamáció benyújtásától számított 30 napon belül írásos dokumentumot kell kiadnia. Ez az írásbeli dokumentum a kitöltött panaszkezelő űrlap másolata, a panaszkezelési mezővel kitöltve, a panaszkezelésről szóló írásbeli értesítést tartalmazó levél vagy SMS üzenet, vagy a panaszkezeléssel kapcsolatos információkat tartalmazó e-mail.
- A vásárló közreműködése: A fogyasztó köteles megadni az eladónak vagy hivatalos szerviznek, haladéktalanul bármilyen együttműködést az állítólagos hiba fennállásának és eltávolításának igazolására (beleértve az áruk megfelelő szükséges tesztelését vagy szétszerelését). A fogyasztó emellett köteles az árut a megfelelő csomagolásban tisztán, a higiéniai előírásoknak vagy az általános higiéniai elveknek megfelelően kézbesíteni, beleértve az összes alkatrészt és kiegészítőt, amely lehetővé teszi a hiba ellenőrzését és eltávolítását. A fogyasztó köteles az árut a garanciális javításból a teljesítésről szóló értesítéstől számított egy hónapon belül átvenni.
- A törvény nem írja elő az eladó kötelezettségét, hogy a reklamációs eljárás ideje alatt helyettesítő árut szállítson a fogyasztó számára.
- Panasz üzleti ügyfél esetén: üzleti ügyfelekkel (nem fogyasztókkal) szembeni reklamáció esetén - az ilyen kapcsolatot nem a fogyasztóvédelmi törvény vagy a Polgári Törvénykönyv, hanem a kereskedelmi törvénykönyv szabályozza.
- Az eladó tájékoztatja a vevőt a felügyeleti hatóságról, amely a következő: Szlovák Kereskedelmi Felügyelet. A Szlovák Kereskedelmi Felügyeleti Hatóság, mint a belső piac ellenőrző szerve, nem a panaszok megalapozottságát vizsgálja, hanem csak azt, hogy a fogyasztóvédelmi törvény alapján a panaszhoz kapcsolódó összes jogi feltétel teljesült-e.
- Egyéb felügyeleti hatóságok - az online áruházban kínált áruktól vagy szolgáltatásoktól függően - szintén lehetnek: Állami Állat-egészségügyi és Élelmezési Igazgatóság Regionális Közegészségügyi Hivatal
Információk a webáruház online alternatív vitarendezéseiről (ODS)
- Az eladó végezetül ezzel is tájékoztatja a vásárlókat (fogyasztókat), hogy a 2016. február 1-től hatályba lép, az alternatív fogyasztói jogviták rendezésről szóló 391/2015 sz. törvény és a hatályos jogszabályok. Ennek a jogi aktusnak a célja egy olyan új lehetőség megteremtése, amellyel a fogyasztók gyorsan, eredményesen, kevésbé formálisan és különösen költségmentesen vagy csak minimális költségekkel kezelik az eladóval folytatott vitát. Ennek az a célja, hogy a fogyasztó és az eladó között a vita megoldása érdekében enyhítő megoldást és/vagy megállapodást érjen el, ami a két fél egyetértését követően kötelező jogi alappá válik. Az alternatív vitarendezési testületek a törvényből kifolyólag A Hálózati Kármentesítés Hivatala, az Elektronikus hírközlési és postai szolgáltatások szabályozására szolgáló hivatal és a Szlovák fogyasztóvédelmi hivatal. Emellett a Szlovák Fogyasztóvédelem olyan pozícióban van azaz maradvány társaság, ami azt jelenti, hogy jogosult lesz olyan jogvitákra is foglalkozni, amelyekkel nem foglalkoznak más szervek, kivéve a pénzügyi szolgáltatási szerződésekből eredő vitákat. Az alternatív vitarendezésről szóló hatályos módosított 391/2015 sz. törvény §11 alapján a fogyasztónak jogában áll, hogy az eladónál jogorvoslati kérelmet kérjen, ha nem elégedett azzal a módszerrel, amellyel az eladó a reklamációt kezeli, vagy ha úgy ítéli meg, hogy az eladó megsértette jogait. Ha az eladónál vita alakul ki, miután a jogvita megoldására rendelkezésre álló összes lehetőséget igénybe veszi, a fogyasztónak jogában áll az alternatív vitarendezéshez fordulni, amelynek értéke nagyobb, mint 20€. A jogszabály nemcsak a "hazai" jogvitákra vonatkozik, hanem a "határokon átnyúló" jogvitákra is, azaz a külföldi fogyasztók és a Szlovák Köztársaság eladói közötti jogvitákra. Az alternatív vitarendezési testület az elindulást követő 90 napon belül megszünteti a vitát, és értesíti az igénylőt a harminc napos időszak meghosszabbítására (ismétlődően is).
- Ha a fogyasztó nem elégedett azzal, ahogyan az eladó a reklamációt kezelte, vagy egyéb módon megsértette jogait, kérheti, hogy az érintett jogalanynál javaslatot nyújtson be. Ez nem zárja ki annak lehetőségét, hogy jogvitát bírósági úton lehessen megoldani. Annak érdekében, hogy a zökkenőmentes vitarendezést biztosítani lehessen, a törvény előírja az eladó kötelező együttműködését.
- Alternatív vitarendezési testület: Szlovák Kereskedelmi Felügyelőség, Központi Felügyelet, Nemzetközi Kapcsolatok és Alternatív Vitarendezési Hivatala, Prievozská 32, P.P. 29, 827 99 Bratislava 27, Szlovák Köztársaság.
Weboldal: http://www.soi.sk/sk/Alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov.soi
Email cím: ars@soi.sk, adr@soi.sk
4. A javaslatot a fogyasztó a 391/2015 az a fogyasztói jogviták alternatív vitarendezésével és egyes módosított jogszabályok törvénygyűjteményének § 12. alapján a fogyasztó a javaslatot előterjeszti, elektronikusan az online vitarendezési platformra (ODR) a következő címen: http://ec.europa.eu/consumers/odr/index_en.htm
Az alternatív vitarendezést kizárólag természetes személyek (fogyasztók) és nem a vállalkozók részére van fenntartva. A vitarendezés a fogyasztó és az eladó között zajlik, akik egy távollevők közötti szerződést kötöttek, amely jogvitája tárgyának értéke nagyobb, mint 20€.
8. Ugyanakkor, az eladó tájékoztatja a fogyasztókat, hogy az egyes kérvények, javaslatok, panaszok és a viták előzetes megelőzésére vonatkozó dokumentumokat elektronikus úton is elküldheti az alábbi e-mail címre: info@prezuvky.sk
A reklamációs eljárás 2017.4.4-től hatályba lépett.